4. fejezet: Betegségkereskedelem
BETEGSÉGEK ELADÁSA AGGÓDÓ EGÉSZSÉGESEKNEK
Betegségkereskedelem (főnév): „A tulajdonképpen egészséges emberek meggyőzése arról, hogy betegek, illetve az enyhén beteg emberek meggyőzése arról, hogy nagyon betegek.”
A pszichiáterek tudják, hogy mi ez. A gyógyszergyártó cégek tudják, hogy mi ez. A reklámcégek ügyvezetői is tudják, hogy mi ez.
A betegségkereskedelem nagyon sikeres stratégia, amely a hétköznapi problémákat pszichiátriai betegségekként sorolja be, és eléri, hogy az emberek az élet minden területén a legújabb mentális betegség miatt aggódjanak – és kérjék a tablettákat.
A marketing egyik mestere szerint: „A gyógyítási területek közül a szorongás és a depresszió területén a legkönnyebb a márkázás*. Itt a betegség ritkán alapul mérhető testi tüneteken, ezért lehetséges az egyéni értelmezése.”
És működik. A pszichiáterek és a gyógyszergyárak olyan piacot hoztak létre, amely percenként 150 000 dolláros bevételt hoz.
De ha a betegségkereskedelmi kampányokkal a mentális betegségek elterjedtségének látszatát keltik, vajon mennyire lehetnek biztonságosak azok a szerek, amelyeket a pszichiáterek ezeknek az állapotoknak a kezelésére felírnak?